پنج شنبه 18 اسفند 1390

Silverlight چیست؟

دنیای برنامه نویسی مایکروسافت با آمدن ویستا و معرفی دات نت فریم ورک 3 تغییر کرده است.

یکی از فناوریهای جدید مرتبط با این دنیای جدید Silverlight است که چیزی در مایههای Adobe Flash هست. نسخه 1.1 این فناوری CLR داتنت را هم به همراه دارد که باعث میشود که برنامهنویسان قادر باشند برنامههای Silverlight خودشان را به هر زبان داتنتی بنویسند. Silverlight 1.1 برای ویندوز در نسخههای XP SP2 , Server 2003, Vista و همین طور برای MAC OS X 10.4 عرضه شده است و افزونههایی برای IE 6, IE 7 و Firefox 1.5, Firefox 2 و همینطور Safari 2.0 دارد.

به کمک Sliverlight میتوانید با صدا و گرافیک و ویدئو به خوبی کار کنید. برنامههای مختلفی تا به حال با Silverlight نوشته شده است. مثلا این بازی که با Silverlight و زبان سیشارپ نوشته شده است. برای نوشتن برنامههای Silverlight میتوانید از Expression Blend یا نسخه بعدی ویژوال استودیو که بتا آن عرضه شده است استفاده کنید.

اگر اهل لینوکس هستید خبر خوب این است که توسعه دهندههای پروژه Mono (یک پروژه رایگان و اپن سورس معادل دات نت فریم ورک که به شما امکان نوشتن برنامههای دات نت روی لینوکس را میدهد) پروژه مشابه Silverlight برای لینوکس را شروع کردهاند که فعلا اسمش Moonlight است.

 
LiveZilla Live Help